ثبت کاج، معتمدترین موسسه ثبت شرکت ها و خدمات حقوقی ایران

ثبت کاج

ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی چیست

طبق ماده 116 قانون تجارت،شرکت تضامنی شرکتی است که در تحت اسم  ویژه ای برای امور تجارتی بین دو یا چند نفر،با مسئولیت تضامنی تشکیل می شود و اگر دارایی شرکت برای تادیه تمام قروض شرکت کافی نباشد،هر یک از شرکا  مکلف به پرداخت تمام قروض است. شرکت تضامنی کامل ترین نوع شرکت کسان می باشد.

  • تاسیس شرکت تضامنی در سال 1401:

تاسیس شرکت تضامنی با تنظیم شرکتنامه که به صورت اوراق چاپی در اداره ثبت شرکت ها موجوداست، صورت می گیرد.در شرکتنامه مذکور باید نام ، نوع ، موضوع شرکت و مرکز اصلی و نشانی کامل ، همچنین اسامی شرکا یا موسسین و شماره شناسنامه و محل اقامت آن ها و… شرط شود.
برای تشکیل شرکت تضامنی تمام سرمایه نقدی  ادا می شود و چنانچه سهم الشرکه غیرنقدی باشد باید ارزیابی شده و تسلیم شود.
وقت تاسیس شرکت ، اساسنامه مربوط به آن نیز که به طور یقین آیین نامه داخلی شرکت است که توسط موسسین تنظیم شده است.
برحسب ماده 195 ق.ت ثبت کلیه شرکت های تضامنی در این قانون الزامی است و تابع مقررات قانون ثبت شرکت ها می باشد.

  • اداره شرکت تضامنی

شرکت تضامنی  ازطریق حداقل یک مدیر  اداره  می شود،که مدیر شرکت تضامنی را شرکاء از میان خود انتخاب می کنند ، مدیر نام برده ممکن است غیر از شرکاء باشد  و از خارج شرکا شرکت تضامنی انتخاب شود.( ماده 120 ق.ت ) در صورتی که مدیران از بین شرکا بدون قید در اساسنامه انتخاب شده باشند ، با توجه به شرایط اساسنامه یا به اتفاق آراء سایر شرکاء قابل عزل است.مدیر غیر شریک با شرایط پیش بینی شده در اساسنامه را داشته باشد. در غیر این صورت با تصمیم اکثریت شرکاء عزول می شود.
در صورتی که عزل مدیری بدون دلیل موجه باشد،مدیر معزول حق مطالبه ضرر و زیان را از شرکت می تواند داشته باشد.
-مدیر یا مدیران مندرج در شرکتنامه قابل عزل نمی باشند و حق استعفاء نیز ندارند، مگر با توافق کلیه شرکاء شرکت تضامنی
-در صورتی که مدیر یا مدیران در اساسنامه انتخاب شده باشند، ممکن است طبق اساسنامه نسبت به تغییر مدیر یا مدیران مذکور عمل شود.
-اگر مدیر یا مدیران در شرکتنامه یا اساسنامه انتخاب نشده باشد،ولی انتخاب آنان بعداَ صورت گرفته است،در این صورت شرکاء می توانند مدیر یا مدیران فوق را معزول کنند.بدیهی است مدیر یا مدیران حق اسعفاء خواهند داشت.

قلمرو و محدودیت اختیارات مدیر شرکت تضامنی:

مدیر شرکت تضامنی برای اینکه بتواند شرکت را در مقابل اشخاص ثالث متعهد سازد،باید به نام شرکت و در حدود اختیارت خود اقدام و تصمیم گیری کند، در غیر این صورت ،شخصاَ مسئول تعهدات مزبور خواهد بود.
در دو مورد به محدودیت اختیارات مدیر یا شریک شرکت تضامنی به طور صریح اشاره شده است:
1-تا جبران ضررهای وارده به شرکت تقسیم سود ممنوع می باشد.(ماده 132 ق.ت)
2-محدودیت انجام عملیات تجارتی ( ماده 134 ق.ت)

  • مسئولیت مدنی مدیر شرکت تضامنی:

. تکلیف مدنی مدیران در مقابل شرکت تضامنی  از مقررات عقد وکالت پیروی می گردد و مسئولیت مدنی مدیر در مقابل شرکاء تابع اصول کلی حقوق مدنی که در باب تسبیب و قانون مسئولیت مدنی پیش بینی شده است ، به ویژه در مواردی که قلمرو اختیارات مدیران شرکت تضامنی در اساسنامه تعیین شده است.

  • تقسیم سود در شرکت تضامنی:

منافع در شرکت تضامنی به نسبت سهم الشرکه بین شرکاء تقسیم می شود،مگر آنکه شرکتنامه ترتیب دیگری مقرر داشته باشد، منتها ادا هر نوع سود  به شرکاء تا زمانی که کمبود سهم الشرکه شرکاء به علت زیان های وارده جبران نشده باشد، ممنوع است.( مستفاد از مواد 119 و 132 قانون تجاری)

ثبت شرکت ثبت کاج با بهره گیری از کارشناسان خبره و مجرب و با بیش از دو دهه تجربه ی موفق، با افتخار آماده ی  ارائه خدمات ثبت شرکت تضامنی به شما عزیزان است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top