ثبت کاج، معتمدترین موسسه ثبت شرکت ها و خدمات حقوقی ایران

ثبت کاج

ثبت موسسه

ثبت موسسه غیر تجاری

ثبت موسسه غیر تجاری

ثبت موسسه غیر تجاری چگونه است و مدارک مورد موسسه چیست؟
موسسه غیر تجاری به چه معناست و چه دسته بندی‌هایی دارد؟
ثبت موسسه غیر تجاری همانگونه مشخص است اختصاص برای امور غیر تجاری انجام میشود و در موضوع فعالیت آن نباید امور تجاری (مانند صادرات و واردات) وجود داشته باشد. ایضاً موضوع فعالیت برخی از موسسات (مانند موسسه حقوقی) به  گونه ای است که نیاز به اخذ مجوز دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

امور تجاری در موضوع فعالیت موسسه نباید باشد

موسسه غیر تجاری برای اهداف خاصی و با شرایطی مجزا از شرکت به ثبت میرسد، همانطور که از اسم موسسه غیر تجاری مشخص است، ثبت موسسات غیر تجاری تنها برای انجام امور غیر تجاری امکان پذیر است و در نتیجه نمی‌توان در موضوع فعالیت موسسات غیر تجاری انجام فعالیت‌های تجاری مانند واردات و صادرات را لحاظ کرد و همچنین موسسات غیر تجاری نمی‌توانند اقدام به دریافت کارت بازرگانی بنمایند در نتیجه چنانچه تصمیم به انجام فعالیت‌های غیر تجاری و تجاری را بصورت توامان دارید، پیشنهاد ما برای شما ثبت شرکت است.

  • جهت مشاوره رایگان در مورد ثبت انواع شرکت و موسسه، با کارشناسان موسسه حقوقی مشهور تماس بگیرید.

 موسسه غیر تجاری چیست؟

با استناد به آئین نامه اصلاحی ثبت تشکیلات و موسسات غیر تجاری مصوب ۱۳۳۷، در تعریف موسسه غیر تجاری باید گفت: موسسه غیر تجاری تشکیلاتی است که هدف از بوجود آمدن آن مقاصد تجاری نبوده بلکه برای امور غیر تجاری همانند امور هنری، ادبی، خدماتی، خیریه، علمی و نظایر آن تشکیل می شود و تفاوتی ندارد که هدف موسسین یا تشکیل دهندگان موسسه کسب سود و منفعت باشد یا نباشد.

دسته بندی موسسات غیر تجاری

  •  موسسه‌ای که هدف از تشکیل آن کسب سود و منافع و تقسیم آن بین اعضاء موسسه نباشد.
  •  موسسه‌ای که هدف از تشکیل آن ممکن است کسب سود و منافع مادی و تقسیم آن بین اعضا موسسه یا اشخاص ثالث باشد. همانند تشکیلات و موسسات هنری، حقوقی، فنی و غیره.

در صورتی که هدف از تشکیل موسسه کسب سود و منافع نباشد یعنی موسسه غیر انتفاعی باشد برای ثبت آن اجازه نامه نیروی انتظامی محل ضروری است و در صورتی که هدف از تشکیل موسسه کسب سود و منافع مادی باشد یعنی موسسه انتفاعی باشد، موضوع موسسه با مدارک تحصیلی و تخصص موسسین مطابقت داده میشود و بعد از آن اجازه و دستور ثبت صادر می‌گردد.

ثبت موسسه غیر تجاری چگونه است؟

  • تعداد اعضا برای ثبت موسسه غیر تجاری باید حداقل ۲ نفر عضو هیات مدیره موسسه باشند که لزوماً باید هر ۲ نفر دارای سن قانونی (حداقل ۱۸ سال تمام هجری شمسی) باشند ولی نیازی به ارائه گواهی عدم سو پیشینه کیفری برای اعضاء هیات مدیره وجود ندارد.
  • موسسه غیر تجاری به لحاظ ساختاری شباهت بسیار زیادی به شرکت با مسئولیت محدود دارد و همانند شرکت با مسئولیت محدود الزامی به حضور بازرس وجود ندارد اما اعضاء در صورت نیاز یا تمایل می‌توانند اقدام به انتخاب بازرس یا بازرسین نمایند.
  • ثبت موسسات غیر تجاری در تهران در اداره ثبت شرکتها و در شهرستانها در صورتی احیانا هنوز اداره ثبت شرکتها وجود نداشته باشد، در اداره ثبت مرکز اصلی آن شهرستان انجام خواهد پذیرفت.
  • ثبت موسسه غیر تجاری ای که در خارج از کشور به ثبت رسیده باشد منحصراً در تهران و در اداره ثبت شرکتها انجام خواهد پذیرفت.
ثبت موسسه غیرتجاری که با توجه به انواع موسسات غیر تجاری در هزینه و مدارک و مراحل ثبت متفاوت می باشند و در سامانه ثبت ماهیت می یابند تشریح داده شده است.
پس از تصمیم برای ثبت موسسه غیر تجاری و انتخاب نوع موسسه غیرتجاری برای ثبت موسسه غیر تجاری به نکاتی در مورد ثبت موسسات یا تاسیس موسسه غیر تجاری می پردازیم تا با دید باز و روشن تصمیم به ثبت موسسه غیر تجاری بگیرید. با ما تا پایان مطلب همراه باشید.

تعریف موسسات غیر تجاری به زبان ساده و طبق قانون

با توجه به تاسیس موسسه تعریف طبق قانون و به زبان ساده به شرح زیر ارائه می گردد:

تعریف موسسات غیر تجاری طبق قانون

تعریف موسسات غیرتجاری به زبان ساده

شرایط ثبت موسسه غیر تجاری

شرایط ثبت موسسه غیر تجاری چه انتفاعی باشد و چه غیر انتفاعی به شرح زیر می باشد. لازم به ذکر است که علاوه بر شرایط احراز ثبت می بایست تمامی اوراق موسسات غیر تجاری از جمله اساسنامه, اظهارنامه تاسیس موسسه, مجمع عمومی موسسین یا هیئت امناء و هیات مدیره موسسه تنظیم و ثبت گردد.

موضوع تاسیس موسسه

تعیین نام موسسه غیر تجاری در زمان تاسیس

تعداد شرکاء در موسسه غیر تجاری در زمان تاسیس

سرمایه اولیه موسسه غیر تجاری

 آدرس موسسه غیر تجاری در زمان تاسیس

روزنامه موسسه غیر تجاری در زمان تاسیس

 مدت فعالیت موسسه غیر تجاری از زمان تاسیس

سال مالی موسسات غیر تجاری در زمان تاسیس

اعضاء هیات مدیره موسسه غیر تجاری در زمان تاسیس

نحوه ثبت موسسه غیر تجاری

در گام اول برای تاسیس موسسه غیرتجاری باید انتفاعی و یا غیر انتفاعی بودن آن را مشخص نمایید. درصورت مجوزی بودن موضوع فعالیت، مجوز های لازم را اخذ نموده، سپس تعیین نام موسسه خود را انجام دهید. در این میان توجه داشته باشید که از تکراری بودن نام انتخابی اجتناب ورزید.

درصورت مورد تایید واقع شدن یکی از اسامی پیشنهادی شما، می بایست اوراق قانونی شرکت مطابق قانون تجارت تنظیم گردند و اعضاء تمامی اوراق را امضاء نمایند. کلیه اسناد و ضمیمه ها را در پاکت مخصوص پستی به اداره ثبت شرکت ها ارسال نمایید.

کارشناسان مربوطه پس از بررسی مدارک ارسالی، درصورت نبود نقص و اشتباه پرونده شما را تایید می کنند. در این مرحله می توانید نسبت به تحویل اوراق ثبت و انتشار آگهی تاسیس موسسه غیر تجاری در روزنامه رسمی کشور اقدام نموده و ثبت موسسه خود را به اتمام رسانید.

مدارک ثبت موسسه غیر تجاری

مدارک ثبت موسسه غیر تجاری در ایران به دو دسته اوراق ثبت موسسه و مدارک مورد نیاز ثبت موسسه که برای اداره ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری ارسال می شود تقسیم بندی می شود که در زیر هر دو مورد را به صورت کامل و جامع توضیح می دهیم.

اوراق ثبت موسسه غیر تجاری

مدارک تاسیس موسسه غیر تجاری

اوراق ثبت موسسه غیر تجاری

با توجه به خواسته شرکاء و اعضاء موسسه کلیه اوراق ثبت موسسه غیر تجاری را موسسه ثبتی ذهن ناب به صورت اختصاصی و جامع ثبت می کند به گونه ای که کاملاً با مقررات قانون تجارت همخوانی داشته باشد و در آینده باعث بروز مشکلی نشود و تمام موارد را لحاظ می کند.

اوراق قانونی موسسه غیر تجاری

موسسات غیرتجاری برای تاسیس احتیاج به اوراقی دارد که باید بعد از تکمیل مدارک ثبت موسسه غیرتجاری به امضاء شرکاء و اعضاء رسیده باشد و به شرح زیر می باشد :

  • تقاضانامه موسسات غیرتجاری.
  • اساسنامه موسسات غیرتجاری.
  • صورتجلسه مجمع عمومی موسسین موسسات غیرتجاری.
  • صورتجلسه هیات مدیره یا هیات امناء.
  • اقرارنامه مدیران.
  • در صورت مجوزی بودن مجوز اخذ شده.

این اوراق برای موسسات غیر تجاری متقاوت می باشد و رویه ثابتی برای کلیه موسسات غیر تجاری ندارد.
درصورتی که موسسه توسط ارگانی مجوز داشته باشد اساسنامه را می بایست به تائید سازمان و یا ارگان صادر کننده مجوز برسانیم و در بعضی موارد اساسنامه توسط ارگان و یا سازمان صادر کننده جواز تنظیم می شود.

وظایف مجمع عمومی مؤسس موسسات غیر تجاری در زمان تاسیس

وظایف مجمع موسسین به شرح زیر می باشد:

  • رسیدگی به گزارش مؤسسین و تصویب آن.
  • تصویب طرح اساسنامه موسسه غیرتجاری و در صورت لزوم اصلاح آن.
  • انتخاب اولین مدیران موسسه غیرتجاری.
  • تعیین روزنامه کثیرالانتشاری که هر گونه دعوت و اطلاعیه بعدی برای شرکاء تا تشکیل اولین مجمع عمومی عادی در آن منتشر خواهد‌ شد.

نکته: گزارش مؤسسین باید حداقل پنج روز قبل از تشکیل مجمع عمومی مؤسس در محلی که در آگهی دعوت مجمع تعیین شده است آماده باشد.

مجمع های در موسسه غیر تجاری

  • موسسات غیر تجاری همانند شرکتها دارای مجمع عمومی عادی، مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده، مجمع عمومی فوق العاده و هیات مدیره هستند كه هر كدام از آنها بر حسب قانون دارای وظایف انحصاری مختص به خود می‌باشند و در حدود اختیارات قانونی خود برای موسسه تصمیم گیری میکنند.
  • هیئت مدیره موسسه را مجمع عمومی عادی از بین شركاء یا خارج از شرکاء انتخاب میکند و مدیران می‌توانند برای مدت محدود یا نامحدود معین شوند و همچنین دارای اختیارات تام هستند مگر اینكه اساسنامه ترتیب دیگری را مقرر کرده باشد.
  • جلسات هیئت مدیره با حضور اكثریت مدیران موسسه رسمیت پیدا میکند و تصمیمات آن‌ها با اكثریت آراء دارای اعتبار خواهد بود.

سرمایه مورد نیاز برای ثبت موسسه چقدر است؟

همانند شرکت‌ها برای ثبت موسسات غیر تجاری حداقل سرمایه مورد نیاز مبلغ ۰۰۰/ ۰۰۰/ ۱ ریال است و در مورد افزایش مبلغ سرمایه، قانونگذار سقفی تعیین نکرده است.
بنابراین موسسین و تشکیل دهندگان موسسه، می‌توانند سرمایه ثبتی را تا هر میزان که بیشتر از حداقل مذکور باشد، انتخاب کنند.

مدارک لازم برای ثبت انواع موسسه

  • دو سری از اساسنامه موسسه (تکمیل و امضاء شده)
  • دو سری از تقاضانامه موسسه (تکمیل و امضاء شده)
  • دو سری از صورتجلسه مجمع عمومی موسسین موسسه (تکمیل و امضاء شده)
  • ارائه مجوز یا مجوزهای اخذ شده از سازمان یا نهاد ذیربط (چنانچه موضوع فعالیت موسسه مجوزی باشد)

نکته: براساس آخرین رویه و دستور العمل اداره ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری در سراسر کشور، برای ثبت شخصیت حقوقی (اعم از شرکت و موسسه)  الزامی به ارائه تصاویر مدارک هویتی اعم از شناسنامه و کارت ملی شرکاء و سهامداران وجود ندارد.
همچنین همانطور که قبلاً اشاره کردیم برای ثبت موسسات غیر تجاری، اساساً هیچ نیازی به ارائه گواهی عدم سوء پیشینه کیفری نیست.

هزینه ثبت موسسه چقدر است؟

هزینه ثبت موسسه با هزینه ثبت شرکت هیچ تفاوتی ندارد و واریزی‌های قانونی مربوط به اداره ثبت شرکت‌ها، هزینه‌های پست و همچنین هزینه‌هایی مانند انتشار آگهی در روزنامه رسمی و روزنامه کثیر الانتشار در هر دو مورد ثبت انواع شرکت و موسسات غیر تجاری تقریباً یکسان است.
ما قبلاً در همین وبسایت بصورت مفصل در مورد هزینه ثبت انواع شرکت و موسسه مقاله‌ای را منتشر کرده‌ایم که توصیه می‌نماییم مطالعه بفرمایید.
در پایان لازم به ذکر است چنانچه در ارتباط با ثبت انواع شرکت و موسسه غیر تجاری و همچنین آشنایی با وظایف و تکالیف پس از ثبت و اموری مانند ثبت برند و ثبت طرح صنعتی نیاز به راهنمایی و مشاوره دارید، می‌توانید به راحتی ضمن تماس با موسسه حقوقی مشهور با کارشناسان خبره و وکلای پایه یک باتجربه همکار ما در موسسه مشاوره داشته باشید.

نحوه محاسبه مالیات موسسات غیر تجاری

نحوه حساب مالیات موسسات غیر تجاری مختلف است. مؤسسات بايستی هر ساله دفاتر قانونی (دفتر روزنامه و دفتر كل) تهيه و نسبت به پلمپ آن اقدام  نموده و حساب‌ های خود را در آن درج نمايند.

سخن پایانی در مورد ثبت موسسات غیر تجاری

باید اشاره کنیم که، مراحل ثبت مؤسسه و ارائه مدارک از طریق سامانه اینترنتی ثبت شرکت ها نیز ممکن می باشد و بعد از پایان مراحل ثبت و گذشت مدت زمان های مقرر قانونی، مراتب کار در دفتر ویژه ثبت درج شده و یک برگه تایید رسمی مبتنی بر قبول ثبت موسسه به دست درخواست کننده می رسد.
درضمن باید خلاصه این موارد و مشخصات کامل مؤسسه (مشخصات اعضاء، موضوع، نام، آدرس، میزان سرمایه) به وسیله درخواست کننده بایست در روزنامه رسمی کشور در یک نوبت چاپ و منتشر گردد.
لازم به ذکر است که هزینه ثبت موسسه غیرتجاری به صورت پلکانی و بعد از انجام پرونده و تکمیل مدارک ثبت موسسه غیرتجاری از متقاضی اخذ می شود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top